
Właściciel dobrze prowadzonej firmy wie, jak ważne jest zadowolenie pracowników. To ono wpływa na chęć do pracy i podejmowania nowych wyzwań. Stale rosnąca poprzeczka w pracy może być motywująca, gdy zastosuje się odpowiednie techniki motywacji w pracy.
Skuteczne rozwiązania w pracy zdalnej to teraz bardzo ważny temat. Poznaj sposoby na zadowolenie pracowników oraz skuteczną pracę zespołu wirtualnego.
Zarządzania wiedzą da się nauczyć, tym bardziej w świecie wirtualnym, gdzie zespoły dzielą się na grupy współpracujące nad danym problemem w sposób zdalny. Wirtualizacja świata pracy wpływa na podstawę pracowników i może być milsza niż na ogół uważa się o pracy zdalnej.
Satysfakcja człowieka składa się z jego potrzeb, celów, wartości i przekonań. Jeżeli potrafimy przedstawić część tych elementów psychicznego świata człowieka, jako ważnych dla firmy, to pracownik będzie budował w sobie postawę wobec pracy. Jeżeli szef umiejętnie komunikuje swoim pracownikom cele i dobrze deleguje poszczególne zadania, to pracownik ma ogromną szansę na satysfakcję z pracy. Jest tak, ponieważ osiąga on satysfakcję, gdy ma poczucie dobrze spełnionych oczekiwań wobec niego. To znaczy poczucie, że wywiązał się z zadań w sposób całkowicie prawidłowy. Taki komunikat można dać pracownikowi podczas rozmowy. Chwalenie pracowników nie jest ich rozpieszczaniem, dawanie premii czy podwyżki nie jest dawaniem marchewki. To zapłata za prawdziwie poniesiony trud. Dobrze wykonana praca i komunikat o zadowoleniu z jej wykonania dawany pracownikowi przez właściciela firmy, pozwala mu budować postawę wobec pracy, poczucie skuteczności, pewności siebie oraz daje satysfakcję.
Zespoły wirtualne
Jak to robić podczas pracy zespołu wirtualnego? Czy ten mechanizm działa tak samo? Globalizacja i nieuchronny rozwój technologiczny sprawiły, że istnieje możliwość pracy zdalnej. Element globalnej gospodarki sprzyja wielu młodym ludziom, którzy wolą pracować wirtualnie w domu i opiekować się dziećmi. Szczególnie w przypadku kobiet. Zespoły wirtualne mają swoją specyfikację, każda zmiana w nich wpływa na cały zespół. Tak samo jak w systemowych ujęciu rodziny, każdy członek tej rodziny ma wpływ na całą rodzinę. dokładnie tak samo dzieje się w firmie, w której wykorzystuje się pracę zdalną. Zespół wirtualny ma ogromną potrzebę stworzenia wspólnych więzi, które wzmacniają poczucie przynależności i akceptacji. Jeżeli będą umiejętnie komunikować się między sobą, to pozwoli im na realizację celów. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem, który daje ogromną satysfakcję z pracy w świecie wirtualnym jest stosowanie typu komunikacji każdy komunikuje się z każdym.
Aby taka sytuacja była możliwa potrzeba: Identyfikacji wiedzy, transferu wiedzy, kreowania wiedzy, łączenia wiedzy, gromadzenia wiedzy, selekcji wiedzy, zapisywania wiedzy, przechowywania wiedzy, oceniania wiedzy i stosowania wiedzy oraz odpowiednich sposobów ich transferu. Wymienianie podstawy zarządzania zespołem wirtualnym oraz stosowania motywatorów do pracy i uzyskiwania przez pracowników satysfakcji to tylko niewielka część informacji na ten temat. Stale rozwijająca się technologia, globalizacja gospodarki oraz zmieniające się warunki pracy, wzmacniają potrzebę zaistnienia takich rozwiązań w świecie rzeczywistym a nie tylko w teorii.
Źródła: Bartkowiak, G., Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji, Warszawa 2009.; Vroom, V.H., Work and Motivation, New York 1964.; Mikuła, B., Stefaniuk, T., Zarządzanie wiedzą w zespole wirtualnym jako istotny czynnik jego skutecznej pracy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria Administracja i Zarządzanie 2013, nr 97.